1 Mayıs 2011 Pazar

Starcraft 2 için Mini Minnacık Taktikler


Merhaba arkadaşlar.  Öncelikle belirtmeliyim ki Starcraft II piyasaya çıkalı 7 ayı aşkın bir zaman oldu ve oyunu oynayanların çoğu oyunu ilk günden sırada bekleyerek ya da benim gibi bilgisayar başında dijital download ile edindiklerinden MP’deki scouting, soft-hard counter nedir gibi temel açıklamalar yerine match-uplar ve maplerle ilgili detaylı bilgiler vermeye çalışacağım. (Eledoriel de alsa da oynasa artık oyunu)

Eğer takip ediyorsanız SCII’nin resmi forumlarında nerdeyse herkesin bir şeylerden şikayetçi olduğunu farkedeceksinizdir. Terranlar yavaş yavaş mappool’un ağırlıkla macroya dayalı hale gelmesinden, Tosslar Khaydarin Amulet’in kaldırılmasından,  Zergler ise Protoss deathball’dan şikayetçi. Hepsinin haklı olduğu noktalar olsa da göz önünde bulundurmamız gereken BW gelene kadar SC1’inde çok dengeli bir oyun olmadığı gerçeği. David Kim’de oyunun olması gerektiği dengeden uzak olduğunun farkında ve bunu “ bebek dokunuşlarıyla” yapmaya kararlı J

Aslında tabii ki oyunun mekaniklerini ayarlamak tahminde edebileceğiniz gibi diğer oyunlardaki kadar kolay değil. Bunda en büyük etken Starcraft’ın hem casual playerlar hem de online sport sınıfında oldukça revaçta olması. Alt seviyedeki oyuncular fazla göz önüne alınırsa üst seviyedeki oyunlardaki denge bozulacak, aksi takdirde ise özellikle bronz ve silver league’teki oyuncular sıkıntı yaşayacaklar. Bu da oyunun dengeye gelmesinde ciddi sorunlar çıkartıyor.

Lütfedipte konuya dönecek olursak işe revaçta olan haritalarla ilgili kısa notlarla başlamak daha faydalı olacaktır.

                                             Xel’Naga Caverns:


Harita’nın küçük olması ve natural’in kolayca savunulamayacak 3 girişi olması nedeniyle exp.almadan önce dikkatli olmalısınız. FE için çok uygun bir harita değil. Terranlar’ın watchtowerların yanındaki yüksekliği ST’ler ile, Toss’ların ise Colosi ile kullanması Zerg için zorlayıcı olacaktır.

                                                   Metalopolis:


Heralde başta ben olmak üzere herkes Metalopolis’ten kusmuştur. Aslında çokta açıklanacak tarafı yok. Terran ve Toss olarak Zerg’e karşı oynarken main army’nizin bir tarafını duvara yaslayacak şekilde ilerlemek Zergling surround’una karşı bayaa etkili olacaktır.

                                               Tal’darim Altar LE:


Blizz'in dayanamayıp koyduğu malum harita :) Eğer rakibinizle çapraz pozisyonlarda çıkarsanız muhtemelen Desert Oasis’ten bile daha uzun bir süre rakibinize ulaşamayacaksınızdır. Toss olarak forge-FE, Terran olarak ise 1-2 bunker destekle naturalinizi almakta sorun çıkmayacaktır. Dikkat edilmesi gereken rakibin hangi exp.leri almayı ve ne zaman almayı seçtiğidir. Terran için reaperlar (her ne kadar eski formlarından uzak olsalar da) ve droplar için son derece uygun bir harita. Protoss’ların bu haritada rahatlıkla 200/200 yapabildiğini düşünürsek Zerg ve Terran’ın rakibi düzenli olarak harrasslaması ya da Deathball oluşmadan saldırıya geçmesi çok önemli. Ortadaki WT’leri korumak rakip saldırmadan önce ordunuzu desteklemeniz için yeterli zamanı verecektir. Terranlar haritanın büyüklüğü nedeniyle ordularını yeniden savaş alanına getirmekte sıkıntı yaşayabilirler. Toss için ise proxy pylon atmak mecburi diyebilirizJ

                                            The Shattered Temple:


Malumunuz Lost Temple değişti. Ama haritanın temelleri hala aynı. Haritanın merkezindeki yükseltiler, natural’ın önündeki daracık alan genişledi ve Terranların düzenli olarak kullandığı exp.yanındaki yükseltiler kalktı. Artık ufak taktik çakallıklarından ziyade klasik Macro mikro savaşları şeklinde savaşlar olacak.

                                                    Slag Pits:


Açıkçası çok kötü bir harita(Renkleri berbat bi kere!). Çapraz pozisyonlarda olsanız bile rush mesafesi oldukça kısa ve bunu her oyunda göz önünde bulundurmak gerekiyor. Haritada 3. Exp. olarak kullanacağınız yer yok sadece gold expansionlar var (ki onda da destructible rocksı yıkmanız gerek). Yani macro’dan ziyade micronun önde olacağı bir harita.

Teamplay maplerini açıklamayacağım. Açıkçası oyunla ilgili çok bir bilginiz olmasa dahi iyi bir şansla TP oyunlarda rahatlıkla üst liglere çıkabilirsiniz. Vee gelelim fasulyenin faydalarına. Match-uplar:


                                                Terran vs Protoss:
-SCII’nin ilk çıktığı zamanlarda MMM’nin ve 3 rax rush’ın etkisinden bunalan Toss’lar evrildi ve şimdiki halini aldı. Terran için artık işler değişti ve Protoss Deathball’un ve 4WG rush’ın gücünü kullanan Toss oyuncusu sayısı ciddi biçimde arttı. Amacınız olası late game oyunlarında sık sık drop yapmak ve harrassla rakibi yenmek. Colosinin etkin kullanımına Terran yeterli karşılık veremiyor malesef.  Son zamanlarda bio-ball’ın yerini mech kullanımı almaya başladı fakat Void-Ray’in bonusu Thorların da dayanamaması ile sonuçlanıyor. Ayrıca forge upg.lerinin hem Colosiye hemde Stalkerlara yaraması Terranın upg.konusunda da geri kalmasına neden olması da cabası. Son zamanlarda özellikle NASL’de yüksek dozajda uygulanan ve başarılı olan ST-Mass marine-Bunker push’ı son derece başarılı. Tek sorun ST’leri dogru yerleştirmek. Kısacası Terransanız Toss’a karşı Late game’e kalmayın. Kalcaksanızda APM’nizi artırmaya hazırlanın :)


-Toss olarak ise temel build order’ınız 3gate 1 robo expand ya da 4Gate pressure olmalı. Tabii ki oyunun gidişatına göre çeşitli varyasyonlar yapabilirsiniz fakat bu iki build order’ı öğrenmek önemli.
-Az öncede belirttiğim gibi Toss upg.leri son derece verimli iş yapıyor. 1 zealot armor + 2 guardian  shield + 1upg= 4 armor. Marine’lerin 6 vurduğunu göz önüne alacak olursak bu %66 gibi uçuk bir rakama denk geliyor. Yani kısacası upg. yapmayı unutmayın!

 

Terran vs Zerg
- Zerg olarak Terran'a karşı oynamak ile Protoss'a karşı oynamak arasında ciddi farklılıklar yok. Daima rakibinizden 1 fazla base'e sahip olmalı ve scout yapmak için overlord feda etmekten asla kaçınmamalısınız. Eğer rakibiniz choke point'i (üs savunmasındaki dar noktalar) savunurken 2 rax 1 depot kullandıysa bunu avantaj olarak kullanabilirsiniz. Unutmayın. Bir wall'un gücü en zayıf noktasıyla aynı güçtedir. Yani barracksın tech lab'inde stim ya da shield gibi önemli bir upg. yoksa daima asıl hedefiniz wall'un zayıf noktası olsun.
- Magic Box kullanmayı öğrenin. :) Thor'ların Muta'ların antisi olma durumunu söz konusu olmaktan çıkarın.
http://www.youtube.com/watch?v=68H8FeZHkWg
- Infestorler yeni buff'tan sonra TvZ'de daha da sık kullanılır oldu. Gerek Bioball gerekse ST-marine ordusuna karşı oldukça etkili. Infestor'un etkili kullanımı için örnek:
http://www.youtube.com/user/HuskyStarcraft?blend=1&ob=5#p/u/2/MR3rTCfH2Kg

- Terran ise bu matchupta harrass gücü ile öne çıkıyor. Evet rakibinizin Muta'ları var ama Missile Turretlar Mutalisk harrasına yeterince karşı koyabiliyor. Eğer rakibiniz Mass Muta kullanıyorsa eng. bay'deki armor upg.ini yapmanız şiddetle önerilir.
- Özellikle NASL'de 2rax pressure son derece yaygın kullanılır oldu. Asıl amaç rakibin dronelamasını engellemek olduğu için başarısız olması durumunda doğru zamanda geri çekilmek önemli. Taktiğin devamında ise extra 2 rax 2 factory kullanarak ST-marine ordusuna geçiş yapabilirsiniz.
- ST-Marine kullanacaksanız oyunu uzatmadan bitirmenizi tavsiye ederim. Çünkü olası ilk push'u engelleyen Zergler gerek Ultralisk gerek Broodlord gerekse Infestor'lerle başınızı çok ağrıtacaktır. Ki çok büyük ihtimalle GG yazacaksınızdır :)
- Oturun TLO'nun maçlarını izleyin ( ailecek hastasıyız TLO'nun - ithor). Gerisi gelir :)


                                                   Protoss vs Zerg
- 4GW demiştim dimi az önce? Zerg'e karşı da 4GW ile son derece etkili sonuçlar alabilirsiniz. Warpgate research'i eğer 140tan 170'e çıkarsa gerek Zerg gerekse Terran ciddi biçimde rahatlayacak gibi görünüyor.
- FFE(Forge - Fast Expand)de son zamanlarda oldukça popüler. FFE yaptığınız zaman kaybettiğiniz map control'ü 2 gate Void Ray-Phoenix ile tekrar geri alabilirsiniz. Dikkat edilmesi gereken, FFE'yi körükörüne yapmamanız gerektiği. 1 base all-in ya da 10 pool gibi taktikler özellikle ladderda canınızı sıkacaktır.
- Bu arada 6 pool'a karşı savunmaya örnek:
http://www.youtube.com/watch?v=4ex2q1Rnov4&feature=BFa&list=PLC60AAF9489094453&index=5
- Oyundaki her 3 zergden 2sinin 15te hatchery aldığını düşünecek olursak özellikle rush distance'ı kısa sayılabilecek haritalarda DT rush yapabilirsiniz.

- Vee işte zurnanın zırt (zırt?) dediği yer. Bir Zerg olarak 200/200 savaşında kazanmanız gerçekten zor. Protoss Deathball, forcefieldlerinde efektif kullanılması durumunda inanılmaz etkili oluyor. Kafa kafaya çarpışmaktan kaçının. Bunun yerine nydus networkleri kullanarak rakibi savunmada kalmaya zorlayabilirsiniz. Mass Muta Protoss'a karşı fazla kullanılmaz ancak olurda yaparsanız rakibi base trade'e zorlama şansınız olduğunu unutmayın. İşin püf noktası, base trade yaparken haritadaki bütün expansionlara hatchery atmak hepsi bu.
- 5roach ve 7 roach taktikleri diamond seviyesindeki rakiplere dahi kök söktürebiliyor.
http://www.youtube.com/watch?v=H90EPga-0K4
Bu noktada benim tavsiyem eğer 7 roach tam bir başarı sağlayamadıysa expand almanız. Eğer 7 roach'u anlamsız bir şekilde kaybetmemişseniz, (FFlere takılmak gibi) rahatlıkla macro game'e çevirebilirsiniz.
- Spanishiwa tarafından popülerleştirilen 40supply'a kadar gaz almama ve 3 queen ile savunma yapma da oldukça etkili. Ancak scout yapmanız çok önemli. Eğer körlemesine 40supply'a giderseniz 4 gate canınızı yakar.

Aklıma ekleyecek bir şey gelmiyor açıkçası. Yani elbette koskoca SC2yi bu kadar kısa bir yazıya sıkıştıramam. Ama bu nedenle napcaz? SC2 günlükleri yapcaaaz! Evet SC2 günlüklerinde genellikle turnuva maçları, gözden kaçmasa güzel olacak oyunlar, arada kendi yaptığım (ve tabii yapacağım maçlar) ve Ithor'la beraber yapacağımız yorumlar da olacak. Hatta livestream bilem yapabiliriz.

edit: Sanırım kısaltmaları açıklamam lazım:

FE: Fast Expansion
ST: Siege Tank
WT: Watch Tower
MMM: Marine Marauder Medivac
WG: Warp Gate
Rax: Barracks

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder